EFOP-3.3.5-19-2020-00024 „Csodaszarvas – hagyomány és nomád kaland a Berettyóújfalui Tankerületi Központ intézményeiben”
Kedvezményezett neve: Berettyóújfalui Tankerületi Központ
Projekt azonosító száma: EFOP-3.3.5-19-2020-00024
Támogatás összege (Ft): 88.810.952.-Ft
A támogatás mértéke: 100 %
A projekt megvalósítás időtartama: 2021.06.14 – 2021.09.26.
A projekt tartalmának bemutatása:
A Berettyóújfalui Tankerületi Központ tanulóinak közel 20 %-a hátrányos helyzetű, ezért fontos feladatunknak érezzük, hogy az esélyegyenlőség folyamatosan érvényesüljön tevékenységeink során. Kiemelt küldetésünk az egyenlő bánásmód, és az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű tanulók számára. Ez a projektben résztevevő intézmények kiválasztásánál is fontos szempont volt.
A projekt tematikájának meghatározása az általános iskolai korosztály életkori sajátosságaihoz igazodik. A tematikus formális és nem formális tartalmakat úgy állítottuk össze, hogy járuljanak hozzá a tanulók ismereteinek bővítéséhez, alapkészségeinek, kompetenciáinak fejlődéséhez. Az élményalapú ismeretelsajátítás segít abban, hogy a tanulás belső motivációja erősödjön, a tanulók személyisége fejlődjön, a tanulói közösség megerősödjön. A projekt lebonyolítása során alkalmazott kooperatív pedagógiai kultúra és tevékenység elsősorban a személyes és társas kapcsolati kompetenciát fejleszti. Tervezzük a Magyar Versmondók Egyesületének és programszolgáltatók bevonását a programok megvalósításába. A résztvevő tanulók önismerete fejlődik, önbizalma erősödik, jobban elfogadja önmagát és elismeri mások erősségeit. A tanulás újfajta megközelítése, a programba beépített pályaorientációs elemek segítenek a reális jövőkép kialakításában, ezáltal hozzájárulnak az iskolai eredményesség javulásához, a végzettség nélküli iskolaelhagyás, a lemorzsolódás csökkenéséhez.
További céljaink:
– A tematikus nem formális és informális programok megvalósulása során a tanulók számára biztosítjuk az önálló ismeret/ tapasztalatszerzési lehetőségeket.
– A gyakorlatorientált iskolai tananyag közvetítése, sikerélményhez juttatja a gyerekeket.
– A program megvalósítása során célunk a tanulók egészséges személyiségfejlesztése, önértékelésük javítása, a negatív önbecsülés helyreállítása.
– A folklór hagyományőrző műsor megvalósításával a célunk, hogy legyenek nyitottak a kultúra, a hagyomány, a népszokások megismerésére. Tartsák tiszteletben, ápolják nemzetünk hagyományait. Ismerjék meg a minket körülvevő népek kultúráját, hagyományait népmeséken és népdalokon keresztül.
– Interaktív pályaorientációs foglalkozás megvalósításával a tanulók reális képet alkothatnak önmagukról, készségeikről, jártasságaikról. Előkészítjük a jövőbeli szakmájuk, hivatásuk kiválasztását. Tudatosodik Bennük, hogy a tanulás érték.
– Az Irodalmi szerepjáték során megismerik és gyakorolják a megfelelő kommunikációt, a helyes magatartásformákat. Felfedezik anyanyelvünk szépségeit.
– A sportjátékok során fejlődik kudarctűrő, konfliktuskezelő képességük, megvalósul a stresszoldás.
– A csapatjátékokban formálódik együttműködési készségük, személyes és társas kapcsolati kompetenciájuk.
– Az együttes tevékenységek során, a közösen átélt élmények hatására fejlődik a közösség.
– A Kézműves foglalkozások teret biztosítanak a tanulói kreativitás kibontakozásának, a tehetséggondozásnak, miközben fejlődik a gyerekek önkifejezése, esztétikai, kulturális tudatossága.
– Enyhítünk a tanulók szociális helyzetből eredő hátrányokon az integrált oktatás és az inkluzív nevelés alkalmazásával.
A projekt megvalósítása során a napközis táborok keretében lehetőséget biztosítunk a 9-13. évfolyamos tanulók számára az érettségi megkezdéséhez szükséges kötelező közösségi szolgálat vállalására. A program lebonyolítása során tevékenységükkel segítik az eredményes megvalósítást.
Csodaszarvas tábor az alsó tagozaton
Iskolánk 20 tanulója a nemzeti és kulturális identitás, hagyományőrzés, anyanyelvápolás jegyében tevékenykedett közösségi programunk keretében. Célunk volt a szűkebb és tágabb környezetünk megismerése, mely során vizsgáltuk múltunk örökségét és jelenünk kincseit. Interaktív foglalkozások és szerepjátékok során betekintést nyertünk a hungaricumok világába, régmúlt idők hagyományaival ismerkedtünk. Információkat gyűjtöttünk és rendeztünk városunk híres szülötteiről, jelképeinkről. Emlékhelyeket kerestünk fel, ezzel is tisztelegve a híres történelmi helyzeteknek, alakoknak. Megismerkedtünk tájegységünk népviseleteivel, szokásaival. A közös tevékenységek során fejlődött tanulóink nemzeti és kulturális öntudata, identitása. Az iskolán kívüli programok a társas kapcsolatok alakulását és a szabadidő hasznos eltöltését is célozták.
Programjaink:
Hétfő:
–
MADÁRSULI
(interaktív természetismereti foglalkozás)
Egy rendkívüli játékos természetismereti foglalkozás, élő madarakkal. Az éjszakai és a nappali ragadozók élőhelyéről, életmódjáról természetvédelmi,(solymászati) szerepéről tanultak a gyerekek.
–
Múltunk, örökségünk Kabán.
Ppt előadást tekintettek meg tanulóink szomszédos településeinkről, azok nevezetesséiről. A kabai meteorit története kiemelt elem volt (filmrészlet megtekintése). Illusztrációt készítettek adott épületekről „régen és most”!
–
Interaktív beszélgetés: hagyományos magyar ételek, hungarikumok.
A tanulók meglévő ismereteit bővítettük az előadás és a gyűjtemény adatainak, csoportosításainak rendezésével. Csoportmunkát irányítottunk, segítettük a refkektálást.
–
Irodalmi szerepjáték – interaktív fejlesztő foglalkozás
A tanulók önfeledten kapcsolódtak be az előadók által megjelenített mesébe.
Kedd:
–
Daltanulás: Kicsi nékem ez a ház. Tájegységek népviseletei.
A megtanult dal után felvezettük a régiónk táncos eseményeit, tevékenységeit.
Az előadó bemutatta tájegységünk népviseletét. Egy kislányt öltöztetett, közben minden elemnél megbeszéltük a viselet jellegzetes anyagát, szerepét. Merítettünk a gyerekek közvetlen tapasztalataiból és élményeiből, ezeket egészítettük ki új ismeretekkel.
–
Információgyűjtés és -rendezés jelképeinkről. Kézműveskedés.
A címerek tanulmányozása után csoportmunkát kezdeményeztünk. Megbeszéltük a tagok feladatait és az időkeretet. A technikát a gyerekek maguk választották, az eszközöket önállóan válogatták. Kitartó munka és feladatvégzés mellett végezték munkájukat. A kész munkákat elhelyeztük a folyosó falain.
–
Tabló és időszalag készítés Kaba híres szülötteiről.
A tanulókat kis csoportokra osztottuk. Minden csoport egy híres ember életrajzi adatait rögzítette, majd bemutatta. Figyeltük egymás munkáját, majd életrajzi adatokat párosítottunk adott személyekkel. A hírességek születési adatai szerint időszalagon helyeztük el a tablóképeket.
–
Középkori Játszótér
A programszolgáltató felsorakoztatta a játékokat és eszközöket. Ismertette a biztonságos játék feltételeit és szabályait. Egyenként bemutatta a játék folyamatának elemeit, válaszolt a tanulók kérdéseire. Önálló tevékenységeket kezdeményezett, szükség esetén bemutatót rögtönzött.
Szerda:
–
Mónus József harci cél- és távlövő íjász világbajnok, világcsúcstartó
Harci íjász előadás, bemutató és oktatás, „élő történelem óra”, mely során megelevenedett a gyerekek előtt az „Árpád korabeli” múltunk legnemesebb harci fegyverének, az íjunk készítésének módja. Történeteket hallhattunk korabeli leírásokból a 900-as évek 45 győztes hadjáratából. Képet kaptunk többek között a csaták harcosainak létszámáról, katonai taktikákról, fegyverekről. Feltárult az előadás során e kor mesterembereinek magas szintű tudása, az íj- nyíl-szerszámkészítő, kohász-kovács mesterségek élen járása.
–
Gyalogtúra a településen. Emlékhelyek, emlékművek felkeresése.
A séta előtt megfigyelési szempontokat rögzítettünk a feladatlapon. Ezek a pontos megfigyelésre alapozva további ismereteket feltételeztek csoportmunkában. Az emlékművek feliratainak tanulmányozása kiemelt feladat volt.
–
Vetélkedő lebonyolítása a látott és hallott ismeretek alapján (Kaba kvíz).
Az emlékhelyekről szóló ismereteket elevenítettük fel
Feladatlap (Kaba kvíz) kérdéseinek önálló megválaszolása volt a cél.
Ellenőrzés és értékelés után az ismereteket rögzítettük, a beszámolókat és élményeket meghallgattuk.
–
Drámajátékos foglalkozás – interaktív fejlesztő foglalkozás
Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.
Csütörtök:
–
Nyíregyháza-SKANZEN megtekintése. Ismerkedés a régi falusi udvarral, múzeumpedagógiai foglalkozás (fazekasság)
A skanzen bejárása után múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt a tanulók.
Ismerkedtek az agyagozás alapanyagaival és eszközeivel. Különböző technikákat tanulhattak a megmunkálással kapcsolatosan. Ötleteket kaptak a díszítés területére. Esztétikus munkadarabokat készítettek.
Péntek:
–
A Rege a csodaszarvasról c. videó megtekintése. Kézműves tevékenység: diakockák készítése különböző technikákkal.
A videó megtekintése után a látottakat megbeszéltük, az ismereteket rendszereztük. Ötleteltünk egy-egy képkocka újra vetítésével. Kézműves technikát választottunk, időrendi sorrendet határoztunk meg. Az elkészült rajzokat kiállítottuk a közösségi falon.
–
Akadályverseny, ügyességi feladatok. MESEVIRÁGOK ültetése az iskola udvarán.
A mozgásos tevékenységek és ügyességi feladatok elvégzése türelemre, önfeledt feladat végrehajtásra sarkalltak. Minden tanuló végezte a feladatokat. A csapatmunka önállóságra, aktivitásra késztetett. A tevékenységek zárása a virágok ültetése volt, mely gondos előkészítés után zajlott. A segítők közvetlen irányítása mellett kerültek a virágok a végleges helyükre.
–
Az ételem az életem! Gyümölcssaláta készítése.
Az egészséges életmódra nevelés fontos szempont volt a tábor során. A munkafolyamatot megterveztük, a felelősöket kiválasztottuk. A higiénés szabályokat megbeszéltük és betartattuk. Az elkészült salátát ízléses tálaltuk, majd elfogyasztottuk.
–
A hét programjainak összefoglalása. Élményrajz készítése.
Táborzáró programot szerveztünk mely során felidéztük a hét eseményeit, melyekből rajzot készítettünk Az elkészült rajzokat a közösségi falra helyeztük.
A tanulók tábori részvételét, a programok szervezését és felügyeletét Hajzerné Kovács Emma és Zagyváné Farkas Mónika pedagógusok biztosították.
Hétfő
kedd
szerda
csütörtök
Péntek
Csodaszarvas tábor a felső tagozaton
A hét során 20 tanulónk ismerhette meg az elmúlt kétszáz év során lezajlott változások következményeit a helyi társadalom életmódjában és életvitelében, valamint az ezekben megnyilvánuló szokásokban. Feltártuk a helyi társadalmi élet és lakóterében lezajlott változásokat, igyekeztünk nyomon követni a technikai fejlődés ívét. Betekintést nyertek a gyerekek az ott élők élet- és lakóterébe, megismerték étkezési és kulturális szokásaikat, valamint azt, hogy melyek voltak azok az eszközök (lehetőségek), amelyeket közlekedésre, munkavégzésre felhasználhattak/alkalmazhattak régen. A programok során a tanulók bepillantást nyertek a közös játéktevékenységek, a közös munkaformákkal, a szellemi játékokban történő részvétellel a régebbi korok életmódjának és életvitelének a megismerésébe.
Az elmúlt korok nemzedékeinek életvitelét és életmódját megismertető programok erősítették a nemzeti és kulturális identitás kibontakozását. A gyerekek felismerték a program során, hogy az iskolán kívüli környezetben történő tanulás olyan folyamat, amelynek szervezésében, irányításában saját maguk is fontos szerepet töltenek be. Erősödött a célok elérése érdekében az együttműködésre irányuló szándék, valamint annak a felismerése, hogy az együttműködés során erősíthető a társas környezet róla kialakított kedvező képe.
A résztvevő tanulók érdeklődéssel fordultak a hagyományok megismerésének irányába.
Az elmúlt korok nemzedékeinek életvitelét és életmódját megismertető programok erősítették a nemzeti és kulturális identitás kibontakozását. A programok a következők voltak:
Hétfő:
Madársuli:
Ez egy rendkívüli játékos természetismereti óra volt élő madarakkal. Az éjszakai és a nappali ragadozók élőhelyéről, életmódjáról természetvédelmi,(solymászati) szerepéről tanultak a gyerekek. Célunk volt, hogy egy más szemlélet alakuljon ki a madarak világáról.
Gasztronómiai előadás a hagyományos magyar ételekről
: Régi konyhai eszközökről berendezési tárgyakról képek nézegetése, funkciójuk megbeszélése volt. Fűszerek, gyógynövényekről ppt megtekintése, keresztrejtvény, szókereső, fűszerfelismerés, szójáték (összekevert betűkkel), különböző ízesítésű házi limonádé kóstolása.
Drámajátékos interaktív foglalkozás
: Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.
Kedd:
Városrajz készítése:
A településünk rajzának alkotása az iskola betonpályáján aszfaltkréta segítségével
A munkát a gyerekek a már kialakított csoportokban végezték a külső helyszínen. Az egyes épületek bemutatása is szerepelt néhány mondatban. Közös rajz készítése volt, az egyes elemek egy nagy kirakós részeit alkották.
Mesetúra:
Az étkezéshez, ételekhez kötődő népmesékkel való megismerkedés (A só, Kőleves, A kisgömböc)
Beszélgetés a látott mesékről, régi ételekről, a hagyományos magyar gasztronómiáról való ismeretbővítés alkotta a programot.
Egy-egy hagyományos magyar étel receptkártyáját is elkészítettük csoportmunkákban.
Helytörténeti szabadulószoba, a város történetével való megismerkedés játékosan
: A tanulók a megfelelő tanári magyarázat és előkészítés után egy virtuális szabadulószobából próbáltak kijutni időre. A feladat teljesítése közben játékosan megismerkedtek a település történetével. Ismereteket szereztek a helyi (lokális) jelentőségű történelemről. Meglátták, hogy a település története hogyan kapcsolódik szervesen az országunk történetéhez, milyen helyi sajátosságok vannak.
Helytörténeti túra a településen, emlékművek, emlékhelyek felkeresése
: A tanulók a megfelelő tanári magyarázat és előkészítés után kaptak egy verses szöveget. Ez lett a „kincses térképük”. Ennek a verses instrukciói alapján felkeresték a városunk nevezetes épületeit, szobrait, emlékműveit, amelyekről betűket kellett gyűjteniük. Az összegyűjtött betűkből ki tudták rakni, hogy hol is várja őket a „kincs” A feladat teljesítése közben játékosan megismerkedtek a település fontosabb épületeivel, szobraival. Ismereteket szereztek a helyi (lokális) jelentőségű történelemről. Megismerkedtek közelebbről emlékműveinkkel, szobrainkkal, épületeinkkel.
Középkori játszótér:
Szolgáltató által biztosított játszótér századokkal korábbi időket elevenítette fel, mikor a természet és az önfeledt játék igazán közel állt egymáshoz. A természetben megtalálható anyagokból álló játékaik főként fából, lenből és kenderből készültek. Kis csapatuk azzal a céllal jött létre, hogy újratanítsák játszani a gyerekeket. Számos játékuk úgy készült, hogy a gyerkőc és szülője együtt élvezhetik közös használatát az eszközeinknek. Iparkodtak a gyerekek kézügyességét, reflexeit, kreativitását és koncentrációját fejleszteni, játékos környezetben. Mindezek mellett eszközeik, ruházatuk a félezer évvel ezelőtti középkorból gyökereztek. Számos felszerelésük pontos és hiteles rekonstrukció volt a 14-15. századból. A játékokon keresztül is céljuk volt, hogy történelmünk egy kis szeletét továbbörökítsék a következő nemzedékekbe.
Szerda:
Íjászat:
Mónus József harci cél- és távlövő íjász világbajnok, csúcstartó előadása honfoglaló őseink fegyveréről, a visszacsapó íjról.
Hogyan határozta meg a régi kor embereinek az életét a négy évszak?:
A paraszti kultúra megismerése volt ppt bemutató segítségével. Az évszakokhoz kapcsolódó népi játékok, szokások megismerése, játszása volt a fő téma. Régi játékokat, dekorációkat készítettünk, a játékokat ki is próbáltuk.
Irodalmi szerepjáték interaktív foglalkozás
:
Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.
Csütörtök:
Kirándulás Nyíregyházára
: Pedagógiai programot kínáló skanzen felkeresése volt Nyíregyházán. A programon a Kárpát-medence magyarságának folklórjával és kézműves hagyományaival ismerkedtek meg a gyerekek, a skanzen szakembereinek segítségével. Itt újabb népi mesterségeket ismertek meg, vagy a meglévő tudásukat mélyítették el saját élmény-alapú kézműves foglalkozáson, előadásokon, játékban, dalban, táncban. Megismertek újabb (erdélyi) tájegységeket és a hozzájuk kapcsolódó népi művészetet úgymint: népviselet, ének, zene, tánc, játékok, étkek.
Péntek:
Kalandos hétpróba, ügyességi vetélkedő:
Játékos ügyességi feladatok voltak ebéd előtt étvágycsinálónak. A gyerekeknek akadálypályát kellett teljesíteniük, illetve különböző sportszerekkel való időtöltés volt a feladatuk. Az előző napi feladatok könnyed levezetése volt itt a cél.
Mesevirág ültetése az iskola udvarán, Origami készítése, üvegfestés
: A programban a tanulókkal közösen virágokat ültetünk el az iskola kertjében.
„Tarisznyámba rakom …” A hét programjainak összefoglalása:
A héten elkészült fotókat megtekintettük közösen, felidéztük az emlékeket. Picassa program segítségével egy kis „videó” összeállítottunk. Tablókat készítettünk csoportmunkában, azokat be is mutattuk az iskola többi diákjának szeptemberben.
A tanulók tábori részvételét, a programok szervezését és felügyeletét Stefán Kovács Kata és Németh János pedagógusok biztosították.