EFOP-3.3.5-19-2020-00024 „Csodaszarvas – hagyomány és nomád kaland a Berettyóújfalui Tankerületi Központ intézményeiben”

Kedvezményezett neve: Berettyóújfalui Tankerületi Központ
Projekt azonosító száma: EFOP-3.3.5-19-2020-00024
Támogatás összege (Ft): 88.810.952.-Ft
A támogatás mértéke: 100 %
A projekt megvalósítás időtartama: 2021.06.14 – 2021.09.26.

A projekt tartalmának bemutatása:
A Berettyóújfalui Tankerületi Központ tanulóinak közel 20 %-a hátrányos helyzetű, ezért fontos feladatunknak érezzük, hogy az esélyegyenlőség folyamatosan érvényesüljön tevékenységeink során. Kiemelt küldetésünk az egyenlő bánásmód, és az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű tanulók számára. Ez a projektben résztevevő intézmények kiválasztásánál is fontos szempont volt.

A projekt tematikájának meghatározása az általános iskolai korosztály életkori sajátosságaihoz igazodik. A tematikus formális és nem formális tartalmakat úgy állítottuk össze, hogy járuljanak hozzá a tanulók ismereteinek bővítéséhez, alapkészségeinek, kompetenciáinak fejlődéséhez. Az élményalapú ismeretelsajátítás segít abban, hogy a tanulás belső motivációja erősödjön, a tanulók személyisége fejlődjön, a tanulói közösség megerősödjön. A projekt lebonyolítása során alkalmazott kooperatív pedagógiai kultúra és tevékenység elsősorban a személyes és társas kapcsolati kompetenciát fejleszti. Tervezzük a Magyar Versmondók Egyesületének és programszolgáltatók bevonását a programok megvalósításába. A résztvevő tanulók önismerete fejlődik, önbizalma erősödik, jobban elfogadja önmagát és elismeri mások erősségeit. A tanulás újfajta megközelítése, a programba beépített pályaorientációs elemek segítenek a reális jövőkép kialakításában, ezáltal hozzájárulnak az iskolai eredményesség javulásához, a végzettség nélküli iskolaelhagyás, a lemorzsolódás csökkenéséhez.
További céljaink:
–           A tematikus nem formális és informális programok megvalósulása során a tanulók számára biztosítjuk az önálló ismeret/ tapasztalatszerzési lehetőségeket.
–           A gyakorlatorientált iskolai tananyag közvetítése, sikerélményhez juttatja a gyerekeket.
–           A program megvalósítása során célunk a tanulók egészséges személyiségfejlesztése, önértékelésük javítása, a negatív önbecsülés helyreállítása.
–           A folklór hagyományőrző műsor megvalósításával a célunk, hogy legyenek nyitottak a kultúra, a hagyomány, a népszokások megismerésére. Tartsák tiszteletben, ápolják nemzetünk hagyományait. Ismerjék meg a minket körülvevő népek kultúráját, hagyományait népmeséken és népdalokon keresztül.
–           Interaktív pályaorientációs foglalkozás megvalósításával a tanulók reális képet alkothatnak önmagukról, készségeikről, jártasságaikról. Előkészítjük a jövőbeli szakmájuk, hivatásuk kiválasztását. Tudatosodik Bennük, hogy a tanulás érték.
–           Az Irodalmi szerepjáték során megismerik és gyakorolják a megfelelő kommunikációt, a helyes magatartásformákat. Felfedezik anyanyelvünk szépségeit.
–           A sportjátékok során fejlődik kudarctűrő, konfliktuskezelő képességük, megvalósul a stresszoldás.
–           A csapatjátékokban formálódik együttműködési készségük, személyes és társas kapcsolati kompetenciájuk.
–           Az együttes tevékenységek során, a közösen átélt élmények hatására fejlődik a közösség.
–           A Kézműves foglalkozások teret biztosítanak a tanulói kreativitás kibontakozásának, a tehetséggondozásnak, miközben fejlődik a gyerekek önkifejezése, esztétikai, kulturális tudatossága.
–           Enyhítünk a tanulók szociális helyzetből eredő hátrányokon az integrált oktatás és az inkluzív nevelés alkalmazásával.
A projekt megvalósítása során a napközis táborok keretében lehetőséget biztosítunk a 9-13. évfolyamos tanulók számára az érettségi megkezdéséhez szükséges kötelező közösségi szolgálat vállalására. A program lebonyolítása során tevékenységükkel segítik az eredményes megvalósítást.

Csodaszarvas tábor az alsó tagozaton

Iskolánk 20 tanulója a nemzeti és kulturális identitás, hagyományőrzés, anyanyelvápolás jegyében tevékenykedett közösségi programunk keretében. Célunk volt a szűkebb és tágabb környezetünk megismerése, mely során vizsgáltuk múltunk örökségét és jelenünk kincseit. Interaktív foglalkozások és szerepjátékok során betekintést nyertünk a hungaricumok világába, régmúlt idők hagyományaival ismerkedtünk. Információkat gyűjtöttünk és rendeztünk városunk híres szülötteiről, jelképeinkről. Emlékhelyeket kerestünk fel, ezzel is tisztelegve a híres történelmi helyzeteknek, alakoknak. Megismerkedtünk tájegységünk népviseleteivel, szokásaival. A közös tevékenységek során fejlődött tanulóink nemzeti és kulturális öntudata, identitása. Az iskolán kívüli programok a társas kapcsolatok alakulását és a szabadidő hasznos eltöltését is célozták.

Programjaink:

Hétfő:

MADÁRSULI
(interaktív természetismereti foglalkozás)

Egy rendkívüli játékos természetismereti foglalkozás, élő madarakkal. Az éjszakai és a nappali ragadozók élőhelyéről, életmódjáról természetvédelmi,(solymászati) szerepéről tanultak a gyerekek.

Múltunk, örökségünk Kabán.

Ppt előadást tekintettek meg tanulóink szomszédos településeinkről, azok nevezetesséiről. A kabai meteorit története kiemelt elem volt (filmrészlet megtekintése). Illusztrációt készítettek adott épületekről „régen és most”!

Interaktív beszélgetés: hagyományos magyar ételek, hungarikumok.

A tanulók meglévő ismereteit bővítettük az előadás és a gyűjtemény adatainak, csoportosításainak rendezésével. Csoportmunkát irányítottunk, segítettük a refkektálást.

Irodalmi szerepjáték – interaktív fejlesztő foglalkozás

A tanulók önfeledten kapcsolódtak be az előadók által megjelenített mesébe.

Kedd:

Daltanulás: Kicsi nékem ez a ház. Tájegységek népviseletei.

A megtanult dal után felvezettük a régiónk táncos eseményeit, tevékenységeit.
Az előadó bemutatta tájegységünk népviseletét. Egy kislányt öltöztetett, közben minden elemnél megbeszéltük a viselet jellegzetes anyagát, szerepét. Merítettünk a gyerekek közvetlen tapasztalataiból és élményeiből, ezeket egészítettük ki új ismeretekkel.

Információgyűjtés és -rendezés jelképeinkről. Kézműveskedés.

A címerek tanulmányozása után csoportmunkát kezdeményeztünk. Megbeszéltük a tagok feladatait és az időkeretet. A technikát a gyerekek maguk választották, az eszközöket önállóan válogatták. Kitartó munka és feladatvégzés mellett végezték munkájukat. A kész munkákat elhelyeztük a folyosó falain.

Tabló és időszalag készítés Kaba híres szülötteiről.

A tanulókat kis csoportokra osztottuk. Minden csoport egy híres ember életrajzi adatait rögzítette, majd bemutatta. Figyeltük egymás munkáját, majd életrajzi adatokat párosítottunk adott személyekkel. A hírességek születési adatai szerint időszalagon helyeztük el a tablóképeket.

Középkori Játszótér

A programszolgáltató felsorakoztatta a játékokat és eszközöket. Ismertette a biztonságos játék feltételeit és szabályait. Egyenként bemutatta a játék folyamatának elemeit, válaszolt a tanulók kérdéseire. Önálló tevékenységeket kezdeményezett, szükség esetén bemutatót rögtönzött.

Szerda:

Mónus József harci cél- és távlövő íjász világbajnok, világcsúcstartó

Harci íjász előadás, bemutató és oktatás, „élő történelem óra”, mely során megelevenedett a gyerekek előtt az „Árpád korabeli” múltunk legnemesebb harci fegyverének, az íjunk készítésének módja. Történeteket hallhattunk korabeli leírásokból a 900-as évek 45 győztes hadjáratából. Képet kaptunk többek között a csaták harcosainak létszámáról, katonai taktikákról, fegyverekről. Feltárult az előadás során e kor mesterembereinek magas szintű tudása, az íj- nyíl-szerszámkészítő, kohász-kovács mesterségek élen járása.

Gyalogtúra a településen. Emlékhelyek, emlékművek felkeresése.

A séta előtt megfigyelési szempontokat rögzítettünk a feladatlapon. Ezek a pontos megfigyelésre alapozva további ismereteket feltételeztek csoportmunkában. Az emlékművek feliratainak tanulmányozása kiemelt feladat volt.

Vetélkedő lebonyolítása a látott és hallott ismeretek alapján (Kaba kvíz).

Az emlékhelyekről szóló ismereteket elevenítettük fel

Feladatlap (Kaba kvíz) kérdéseinek önálló megválaszolása volt a cél.

Ellenőrzés és értékelés után az ismereteket rögzítettük, a beszámolókat és élményeket meghallgattuk.

Drámajátékos foglalkozás – interaktív fejlesztő foglalkozás

Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.

Csütörtök:

Nyíregyháza-SKANZEN megtekintése. Ismerkedés a régi falusi udvarral, múzeumpedagógiai foglalkozás (fazekasság)

A skanzen bejárása után múzeumpedagógiai foglalkozáson vettek részt a tanulók.

Ismerkedtek az agyagozás alapanyagaival és eszközeivel. Különböző technikákat tanulhattak a megmunkálással kapcsolatosan. Ötleteket kaptak a díszítés területére. Esztétikus munkadarabokat készítettek.

Péntek:

A Rege a csodaszarvasról c. videó megtekintése. Kézműves tevékenység: diakockák készítése különböző technikákkal.

A videó megtekintése után a látottakat megbeszéltük, az ismereteket rendszereztük. Ötleteltünk egy-egy képkocka újra vetítésével. Kézműves technikát választottunk, időrendi sorrendet határoztunk meg. Az elkészült rajzokat kiállítottuk a közösségi falon.

Akadályverseny, ügyességi feladatok. MESEVIRÁGOK ültetése az iskola udvarán.

A mozgásos tevékenységek és ügyességi feladatok elvégzése türelemre, önfeledt feladat végrehajtásra sarkalltak. Minden tanuló végezte a feladatokat. A csapatmunka önállóságra, aktivitásra késztetett. A tevékenységek zárása a virágok ültetése volt, mely gondos előkészítés után zajlott. A segítők közvetlen irányítása mellett kerültek a virágok a végleges helyükre.

Az ételem az életem! Gyümölcssaláta készítése.

Az egészséges életmódra nevelés fontos szempont volt a tábor során. A munkafolyamatot megterveztük, a felelősöket kiválasztottuk. A higiénés szabályokat megbeszéltük és betartattuk. Az elkészült salátát ízléses tálaltuk, majd elfogyasztottuk.

A hét programjainak összefoglalása. Élményrajz készítése.

Táborzáró programot szerveztünk mely során felidéztük a hét eseményeit, melyekből rajzot készítettünk Az elkészült rajzokat a közösségi falra helyeztük.

A tanulók tábori részvételét, a programok szervezését és felügyeletét Hajzerné Kovács Emma és Zagyváné Farkas Mónika pedagógusok biztosították.

Hétfő

kedd

szerda

csütörtök

Péntek

Csodaszarvas tábor a felső tagozaton

A hét során 20 tanulónk ismerhette meg az elmúlt kétszáz év során lezajlott változások következményeit a helyi társadalom életmódjában és életvitelében, valamint az ezekben megnyilvánuló szokásokban. Feltártuk a helyi társadalmi élet és lakóterében lezajlott változásokat, igyekeztünk nyomon követni a technikai fejlődés ívét. Betekintést nyertek a gyerekek az ott élők élet- és lakóterébe, megismerték étkezési és kulturális szokásaikat, valamint azt, hogy melyek voltak azok az eszközök (lehetőségek), amelyeket közlekedésre, munkavégzésre felhasználhattak/alkalmazhattak régen. A programok során a tanulók bepillantást nyertek a közös játéktevékenységek, a közös munkaformákkal, a szellemi játékokban történő részvétellel a régebbi korok életmódjának és életvitelének a megismerésébe.

Az elmúlt korok nemzedékeinek életvitelét és életmódját megismertető programok erősítették a nemzeti és kulturális identitás kibontakozását. A gyerekek felismerték a program során, hogy az iskolán kívüli környezetben történő tanulás olyan folyamat, amelynek szervezésében, irányításában saját maguk is fontos szerepet töltenek be. Erősödött a célok elérése érdekében az együttműködésre irányuló szándék, valamint annak a felismerése, hogy az együttműködés során erősíthető a társas környezet róla kialakított kedvező képe.

A résztvevő tanulók érdeklődéssel fordultak a hagyományok megismerésének irányába.

Az elmúlt korok nemzedékeinek életvitelét és életmódját megismertető programok erősítették a nemzeti és kulturális identitás kibontakozását. A programok a következők voltak:

Hétfő:

Madársuli:
Ez egy rendkívüli játékos természetismereti óra volt élő madarakkal. Az éjszakai és a nappali ragadozók élőhelyéről, életmódjáról természetvédelmi,(solymászati) szerepéről tanultak a gyerekek. Célunk volt, hogy egy más szemlélet alakuljon ki a madarak világáról.

Gasztronómiai előadás a hagyományos magyar ételekről
: Régi konyhai eszközökről berendezési tárgyakról képek nézegetése, funkciójuk megbeszélése volt. Fűszerek, gyógynövényekről ppt megtekintése, keresztrejtvény, szókereső, fűszerfelismerés, szójáték (összekevert betűkkel), különböző ízesítésű házi limonádé kóstolása.

Drámajátékos interaktív foglalkozás
: Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.

 

Kedd:

Városrajz készítése:
A településünk rajzának alkotása az iskola betonpályáján aszfaltkréta segítségével

A munkát a gyerekek a már kialakított csoportokban végezték a külső helyszínen. Az egyes épületek bemutatása is szerepelt néhány mondatban. Közös rajz készítése volt, az egyes elemek egy nagy kirakós részeit alkották.

Mesetúra:
Az étkezéshez, ételekhez kötődő népmesékkel való megismerkedés (A só, Kőleves, A kisgömböc)

Beszélgetés a látott mesékről, régi ételekről, a hagyományos magyar gasztronómiáról való ismeretbővítés alkotta a programot.

Egy-egy hagyományos magyar étel receptkártyáját is elkészítettük csoportmunkákban.

Helytörténeti szabadulószoba, a város történetével való megismerkedés játékosan
: A tanulók a megfelelő tanári magyarázat és előkészítés után egy virtuális szabadulószobából próbáltak kijutni időre. A feladat teljesítése közben játékosan megismerkedtek a település történetével. Ismereteket szereztek a helyi (lokális) jelentőségű történelemről. Meglátták, hogy a település története hogyan kapcsolódik szervesen az országunk történetéhez, milyen helyi sajátosságok vannak.

Helytörténeti túra a településen, emlékművek, emlékhelyek felkeresése
: A tanulók a megfelelő tanári magyarázat és előkészítés után kaptak egy verses szöveget. Ez lett a „kincses térképük”. Ennek a verses instrukciói alapján felkeresték a városunk nevezetes épületeit, szobrait, emlékműveit, amelyekről betűket kellett gyűjteniük. Az összegyűjtött betűkből ki tudták rakni, hogy hol is várja őket a „kincs” A feladat teljesítése közben játékosan megismerkedtek a település fontosabb épületeivel, szobraival. Ismereteket szereztek a helyi (lokális) jelentőségű történelemről. Megismerkedtek közelebbről emlékműveinkkel, szobrainkkal, épületeinkkel.

Középkori játszótér:
Szolgáltató által biztosított játszótér századokkal korábbi időket elevenítette fel, mikor a természet és az önfeledt játék igazán közel állt egymáshoz. A természetben megtalálható anyagokból álló játékaik főként fából, lenből és kenderből készültek. Kis csapatuk azzal a céllal jött létre, hogy újratanítsák játszani a gyerekeket. Számos játékuk úgy készült, hogy a gyerkőc és szülője együtt élvezhetik közös használatát az eszközeinknek. Iparkodtak a gyerekek kézügyességét, reflexeit, kreativitását és koncentrációját fejleszteni, játékos környezetben. Mindezek mellett eszközeik, ruházatuk a félezer évvel ezelőtti középkorból gyökereztek. Számos felszerelésük pontos és hiteles rekonstrukció volt a 14-15. századból. A játékokon keresztül is céljuk volt, hogy történelmünk egy kis szeletét továbbörökítsék a következő nemzedékekbe.

Szerda:

Íjászat:
Mónus József harci cél- és távlövő íjász világbajnok, csúcstartó előadása honfoglaló őseink fegyveréről, a visszacsapó íjról.

Hogyan határozta meg a régi kor embereinek az életét a négy évszak?:
A paraszti kultúra megismerése volt ppt bemutató segítségével. Az évszakokhoz kapcsolódó népi játékok, szokások megismerése, játszása volt a fő téma. Régi játékokat, dekorációkat készítettünk, a játékokat ki is próbáltuk.

Irodalmi szerepjáték interaktív foglalkozás
:

Játékos feladatokkal ismertettek meg bennünket az ide látogató előadók.

Csütörtök:

Kirándulás Nyíregyházára
: Pedagógiai programot kínáló skanzen felkeresése volt Nyíregyházán. A programon a Kárpát-medence magyarságának folklórjával és kézműves hagyományaival ismerkedtek meg a gyerekek, a skanzen szakembereinek segítségével. Itt újabb népi mesterségeket ismertek meg, vagy a meglévő tudásukat mélyítették el saját élmény-alapú kézműves foglalkozáson, előadásokon, játékban, dalban, táncban. Megismertek újabb (erdélyi) tájegységeket és a hozzájuk kapcsolódó népi művészetet úgymint: népviselet, ének, zene, tánc, játékok, étkek.

Péntek:

Kalandos hétpróba, ügyességi vetélkedő:
Játékos ügyességi feladatok voltak ebéd előtt étvágycsinálónak. A gyerekeknek akadálypályát kellett teljesíteniük, illetve különböző sportszerekkel való időtöltés volt a feladatuk. Az előző napi feladatok könnyed levezetése volt itt a cél.

Mesevirág ültetése az iskola udvarán, Origami készítése, üvegfestés
: A programban a tanulókkal közösen virágokat ültetünk el az iskola kertjében.


„Tarisznyámba rakom …” A hét programjainak összefoglalása:
A héten elkészült fotókat megtekintettük közösen, felidéztük az emlékeket. Picassa program segítségével egy kis „videó” összeállítottunk. Tablókat készítettünk csoportmunkában, azokat be is mutattuk az iskola többi diákjának szeptemberben.

 

A tanulók tábori részvételét, a programok szervezését és felügyeletét Stefán Kovács Kata és Németh János pedagógusok biztosították.

Hétfő

kedd

szerda

csütörtök

Péntek

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Verified by MonsterInsights